Translate

lørdag den 2. november 2013

Mmmm grønkål

Der findes et utal af kålsorter, en af de mere oversete er #grønkål. Den smager utrolig godt, kan bruges til så meget forskelligt og så er det en sand vitaminbombe

Her har jeg brugt grønkål til 3 forskellige retter, som alle er simple at lave.

Spaghetti med hakket oksekød, pølser, svampe og grønkål

Let og hurtig at lave. Kødet brunes på en pande med krydderier efter smag - jeg har brugt chili, hvidløg, salt og peber. Svampe og pølser vendes med.

Grønkålen ribbes for stilke, rives i grove strimler og blancheres 2-3 minutter.


Spaghetti med svampe, tomat og grønkåls pesto

Svampe skæres i kvarte, tomater grov hakkes, svitses på panden med krydderier efter eget valg.

Til pesto har jeg brugt ca 2 blade grønkål, 2 fed hvidløg, 50 g parmesan ost, ca 1 dl olie,salt, peber og citron

Grønkålen ribbes og finthakkes sammen med hvidløg. Parmesan tilsættes og olien blandes i.
Smag til med salt, peber og citron.
Vendes i den varme spaghetti.

Oprindelig skal der også pinje kerne i en pesto, men det havde jeg ikke lige i huset, da jeg fik lyst til at lave denne. Det smagte også udmærket uden pinjekernene. Tilsættes pinjekerne, vil det i forhold til den portion jeg lavede være 25-30 g, der skal hakkes med.

Grønkåls tærte med schnitzel

Lækker, let tærte.
Jeg lavede fyldet til tærten ud fra denne opskrift: Spinattærte
Skiftede spinaten ud med grønkål.
Fyldet kom på en hjemmelavet tærtebund, pyntede med skivede tomater.
Tærten bages i ovnen ved 175-180 grader i ca 20 minutter.

Her er den serveret med schnitzel, som jeg har paneret i hjemmelavet rasp.

#DIY rasp

Det er simpelt og ganske billigt, ja faktisk kan det være helt gratis, at lave sit eget rasp.
Hvor tit smider du måske ikke gamle brødrester ud.
I stedet for at kassere disse, river jeg dem i grove stykker, smider dem i en pose i fryseren.
Når jeg synes der er nok i posen, lægges de på køkken bordet, en dag hvor jeg alligevel skal lave andet i ovnen.

Brødresterne fordeles på en bageplade, og sættes i ovnens eftervarme for lukket dør. Hold lidt øje med det, og vend det lidt rundt ind imellem.
Når brødet er blevet helt tørt og let gyldent, får det en tur i blenderen. Og nu har jeg den dejligste rasp til mad og bagning.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar