Translate

mandag den 23. marts 2015

Appelsin is

For mange, mange år siden, lavede jeg en appelsin is, som blev serveres i appelsin skallerne. Min datter havde lige lyst til at lave den, så jeg måtte igang med at lede efter opskriften.
Da jeg har fundet den, fik jeg egentlig også selv lyst til at lave den igen.

Denne version har jeg så serveret med halv appelsin is og halv mocca-whiskey-choclate chip is.
Mocca-whiskey-choclate chip isen har jeg tidligere skrevet om, opskriften ligger under dessert og DIY.

Appelsin is

4 store ubehandlede appelsiner
1 dl friskpresset saft af appelsinerne
2 æggeblommer
2 spsk sukker
2 dl piskefløde

Skær et låg af appelsinerne. Frugtkødet skæres fri - nemmest med en grape kniv, hold appelsinerne over en tallerken, så saften opsamles.
De udhulede appelsiner stilles til afdrypning ca 30 minutter med bunden i vejret.
Derefter lægges de i fryseren

Saften presses af frugtkødet, der skal være 1 dl, ellers må der suppleres.
Æggeblommerne piskes luftigt med sukker, appelsinsaften tilsættes
Fløden piskes til skum og blandes i æggemassen

Isen hældes i en form og stilles i fryseren i 3-4 timer. Den første time gennempiskes isen grundigt.
Når isen er næsten frossen arrangeres den i appelsin skallerne, hvor den fryses færdig.

Velbekommen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar