Translate

fredag den 6. september 2013

Brombær

Jeg er så heldig at bo i et område, hvor det bugner med frugt i naturen. Forleden høstede jeg brombær, som blev omsat til saft og brombær syltetøj.

Brombær syltetøj:

1½ kg brombær, 1 kg sukker og saft af en citron.

Lad bær og sukker simre til sukker er opløst. Saften sies, tilsættes citron og koges op.
Når væsken er kogt lidt ind, tilsætte bærene, holdes lige under kogepunktet.

Bærene fordeles i skolde glas, saften gives et kort opkog og jævnes med rød melamin, tilsættes atamon og hældes over bærene.
Glassene lukkes med det samme og stilles til afkøling.

Her serveret på frisk bagte, lune durum boller


Kogning af saft

Jeg bruger ikke mål til kogning af saft.
Generelt ved kogning af saft lægges de rensede frugter i en gryde, vand tilsættes, så  det når ca. 2/3 op om bærene, koger 15-20 minutter, alt efter hvor bløde frugter jeg bruger.
Bærene sies fra, væsken måles og der tilsættes 2-300 g. sukker pr. liter saft.
Saften koges op, skummes, tilsættes atamon og hældes på skoldede, atamon skyllede flasker.

Når saften skal bruges, skal den fortyndes ca. 4-5 dele.

Og i disse mad spild tider, må jeg hellere nævne, at de fra siede bær fryses til senere brug i kage.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar